tisdag 7 september 2010

Första läkarbesöket

Igår var jag på första läkarbesöket sen jag fick komma hem.
Åkte hemifrån 7:00 med taxin och var framme vid 8-tiden. Lämnade prover direkt. kanske helt på en gång man fick sitta vänta ett bra tag innan det var ens tur. Det var inte så farligt lång kö, 15 st före.
Efter jag lämnat proverna då fick jag vänta 2 timmar innan det var dax för läkarbesöket. Satt i kafeterian och åt lite frukost och läste tidning. Men vad det tar på ryggen, hade så fruktansvärt ont. Fick sitta lite konstigt för att försöka avlasta den. Det är nog ryggen som jag har störst problem med. Kan inte stå, gå, sitta eller ligga några längra stunder förrän det börjar värka.

Kl. 11:00 var det dax för läk. besöket. fick visserligen träffa sköterska först som tog vikt och blodtryck. Efter det fick träffa en till sköterska som tog bort de sista agraffern. Han frågade om de hade tagit bort några, jo lite mer än hälften svarade jag. Jo nu ser jag sa han, de har suttit tätt. Jag räknade de han tog bort och fick det till 34 st. Jag är fortfarande omplåstrad, men ska ta bort det idag eller imorgon och tänkte då försöka räkna hur många agraffer det har suttit över snittet.
Sen var det dax att träffa läkaren. alla proverna hade fortsatt neråt även crp:t, så skönt inget krångel. Fick en annan medicin mot magen då jag inte tycker Andapsin är tillräcklig. Det svider så i magen på mig. Så nu hoppas jag att det ska bli bättre.
Berättade för läkaren att jag får som en klump i bröstet som gör ont och det känns som pulsen går upp sammtidigt, får lite lätt panik av det. Händer 1-2 gånger om dagen.
Hon trodde att det kan vara någon form av panikångest eller liknande som ligger långt bakom imig som gör att det blir så. Fick ta EKG (som var normalt) och sen skulle vi se hur det har varit under veckan vid nästa besök.

Ställde åter igen frågan om donatorn. Hon skulle se till att jag ska få informationen nästa läk. besök.
Så vi får väl se om jag får reda på det på måndag.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Skönt att värdena fortsätter i rätt riktning!

    Kommer du att få fortsätta gå på kontroller på transtplantationsmotagningen hela tiden eller har du ett hemsjukhus?
    Jag skulle fått börja gå hos min tidigare läkare men eftersom det har strulat lite med mina värden har jag fortfarande täta återbesök i Gbg. men det känns rätt ok ändå! Där har dom ju verkligen koll!

    Känner igen de där med ryggen! Verkligen! Jag har varit för lat med träningen länge efter transplantationen så jag kan fortfarande bli sådär oerhört trött/ont i ryggen. Så tänk på att träna ordentligt, enligt vad du får för sjukgymnasterna!

    MvH
    Sebbe i Skövde (men just nu i Västerås)

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att gå på transplantationsmottagningen eftersom det är mitt "hemsjukhus". Gick på Huddinge med PSC:n innan. Valde det sjukhuset efter att jag träffat en underbar läkare när jag låg inlagd 2005. Så det blir till att fortsätta åka 6.5 mil enkel väg. Fast det känns tryggare att vara där oxå. Har inte riktigt ännu fått ork till att "träna". Har sagt till mig själv att i helgen skall jag börja ta promednader. Vill inte gå själv de första gångerna och i helgen kan jag få sällskap av familjen.
    Kram
    T

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag blir lite avundsjuk på din möjlighet att stanna på ditt sjukhus! Jag hade helst velat vara kvar i Göteborg också. Men på sikt blir det ohållbart med resorna. Just nu går det bra när det ändå strular lite som det gör för mig.

    Jo jag förstår att du inte kommit igång än, men försöka att slå mig iaf, jag låg väl på latsidan i 2 månader och sen började jag lite försiktigt träna. Dock blev det inte regelbundet förän efter jul när jag kom tillbaka till min ordinarie arbetsplats här i Skövde. Då började jag träna men märkte att jag definitivt skulle varit duktigare under hela hösten!

    Men viktigast är nog ändå att lyssna på kroppen i början!

    MvH
    Sebbe i Skövde

    SvaraRadera