söndag 19 september 2010

Dagarna som gått

Har inte haft ork att skriva de senaste dagarn och hoppas att ni förstår det, men nu ska jag föesöka skriva om det som hänt sen i fredags.

Ifredags var jag och lämnade prover igen eftersom läkaren ville det,pga crp:t inte gått ner trotts att jag ättit antibiotika i flera dagar.
Komm hem efter provtagningen och började städa badrummet. Om jag mins rätt hann jag nog bara vara hemma drygt en halvtimme innan läkarn ringde och talade om att crp:t fortfarande inte sjunkit. Han ville att jag skulle komma in och göra en ct röntgen av buken. Jag frågade när? och svaret blev nu. Så jag packade min väska med kläder, hygienart. och självklart datorn. Ringde taxi och åkte in.
Det var meningen att man skulle göra ct röntgen på fredagen men det var många akuta fall så det blev på lördagen.
Fick drick 1,2 l kontrastmedel 1 timme innan. Som tur var så smakade det inte så mycket. Man har varit med om kontrast som smakar hemskt illa.
Gick ner till röntgen men fick tyvärr vänta 1 timme innan jag fick komma in eftersom det kom akuta fall.
Undersökningen gick bra, fick kontrast insprutat i armen + i galldrenaget. Sen var det till att vänta på svaret.
Åt lunch men direkt efter hände det något. Jag fick akut ont i magen så att tårarna kom. Det gjorde ont som bara den (ska man sätte det på skalan som dem har på sjukhuet 1-10 så var det nog en 8) Lyckades lägga mig i sängen och fick smärtstillande som hjälpte rätt så bra. Fortsatte ha lite ont och öm i buken (är fortfarande) under hela kvällen och natten.
Fick lämna avföringsprov oxå för att antibiotikan kan orsaka att man får en bakterie i tarmarna (väntar på svar ännu). Så nu får jag inte knata runt på avdelningen men utanför den går bra.
Fick svar på ct röntgen vid 22-tiden av läkaren. Men innan hon berättade så tog dem bort galldrenaget för det låg helt fel i kroppen (skönt att bli av med den).Man skickade den på analys för att se om det fanns bakterier i den.
Det man kommit fram til via ct röntgen är att jag har bakterie ansamling i/vid levern samt vätska runt om levern. Än så länge har det inte påvärkat levern enligt proverna. Så nu vill man via ultraljud, lokalbedövning och nål ta bort bakterieansammlingen och odla för att se vad det är för bakterie. Så man kan ge rätt antibiotika. Eventuellt lägger man ett drenage för att få bort vätskan kring levern. Sen finns det en risk att någon gallgång är tilltäpt oxå.
Just nu får jag antibiotika intravinöst som jag svarar väldigt bra på, så crp:t har gått ner med en rasande fart.
Man tror att jag kommer behöva antibiotika intravinöst i 5 veckor när man väl fått ordning på det andra. Tur att det finns hemsjukvård. Så det är bara att hålla tummarna att antibiotikan jag kommer att behöva kan ges 2 gånger/dygn annars får jag nog vara kvar.
Just nu får jag 3 gånger /dygn.

Idag mår jag lite bättre än vad jag gjorde igår. Forfarande väldigt öm i buken och illamående till och från.
Min man och sonen har varit här och hälsat på samt lämnade röstkortet så jag kunde rösta här på sjukhuset(dotter var på bowlingkalas). Vi passade på att luncha ihop. Börjar tröttna på sjukhusmaten nu. Samma mat som återkommer hela tiden.

Ha det bra.
T

4 kommentarer:

  1. Men gud va trist med så mycket komplikationer! :-( Hoppas allt löser sig snabbt för dig!

    Men har man inte automatiskt två dränage vid transplantationer i Sverige? Eller har vätskeansamlingen kommit efter dom tagit bort dem?

    Jag hade två "rör", ett på varje sida om levern, för att ta bort all vätska.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag hade tre sårdrenage efter transplantationen + galldrenaget. Så detta har nog uppstått efter man dragit sårdrenagen.
    Kram
    T

    SvaraRadera
  3. Jag hade oxå 3 st så jag gissar att det kommit efter. Det är ju tydligen vanligt att samla på sig=/ Hoppas att det löser sig snabbt det här och att du får åka hem snart igen!

    Och JA, samma mat återkommer jämt, dom har varannan vecka meny=/ Men jag tyckte den maten med röd curry va hyffsad! Om den finns kvar.. Och pasta med skinksås...

    SvaraRadera
  4. Hade beställt pasta med skinksås till idag men det kom inte. Fick bli soppa och smörgås istället. Håller med om att curry rätterna är bra. Jag gillar kycklingen med curry och mango cutney.
    Det har tyvärr blivit väldigt mycket fel när det gäller maten, man får något annat än vad man beställt för att det blivit fel levererat. Det är tråkigt när man har beställt vad man vill ha.

    SvaraRadera