fredag 27 augusti 2010

En bra dag idag.

Idag har jag haft det bra. Ätit bra inte tagit några värktabletter förrutom grundsmärtisarna man får morg och kväll samt panodilen som man får 4 gånger om dagen. Men det jag menar är de extra tabletterna man får när man har ont. Så då börjar det kanske bli dax att sänka den dosen. Det är bra eftersom dem inte vill att man ska ta smärtstillande när det är dax att åka hem.

Svettattackerna kommer oftast i samband med att jag har ätit och sedan någon gång då och då. Jobbigt är det när man helt plötsligt är genomblöt. Ibland är det som man skulle ha fuktat håret.

Sen blir jag helt plötsligt jätte dåsig när jag sitter, ögonen bara sluts. När jag blir så måste jag gå lite för att må bättre. Ska ta det med läk imorgon. Igår trodde jag det berodde på en värktablett som jag inte provat innan men det hände utan tablett.

Just det, proverna fortsätter neråt. Känns underbart att det går åt rätt håll nu. Idag stängde de galldrenaget igen. Hoppas att proverna inte går upp då. Läkaren sa att om de går upp så kommer de göra en röntgen efter helgen för att se hur gallan flödar.

Idag är jag lite extra glad eftersom jag har lyckats få igång min mage, 12 dagar efter operationen så funkar den äntligen. Man är ju inte människa när man förstoppad. Ni får ursäkta att jag inte är så känslig när det gäller sånt.

Stod på vågen på morgonen(görs varje morgon) och den pekar neråt. Det gör inget för mig eftersom jag är en rund kvinna.Efter operationen pumpade de i en massa vätska så jag gick upp 4 kg men nu har jag gått ner 8 kg. Så 4 kg av det jag hade innan är borta oxå.

Jag måste bara fråga er som har transplanteras tog ni reda på kön och ålder på donatorn? Jag har bett om det och kommer få det innan jag åker hem.

Sedan undrar jag om ni fick problem med prickar(acne liknande men ändå inte) Jag har fått fullt på brösten och lite på nacken/halsen.
Men det är väl cortisonet samt svettattackerna som fixr fram dessa "underbar" saker.

Imorgon kommer gubben min med barnen och hälsar på. Längtar så att få träffa dem. Min lilla syrra kommer oxå. Hon ville passa på när barnen är här så hon hinner träffa dem oxå. De träffas så sällan så jag förstår henne.

På söndag kommer gubben och barnen igen samt svärföräldrarna.
Sedan får jag besök på måndag av arbetskamrater. Så nu har jag massor att se framemot. Skönt att få lite sällkap, det kan bli rätt ensamt ibland.

Ska försöka sova lite nu, hoppas på att somna innan 01:00 idag och inte efter.

Godnatt och sov gott.
T

4 kommentarer:

  1. Jo jag fick också en massa små prickar, främst över typ nyckelbenen och mot halsen. Vet inte varför, men dom försvann sen mitt i allt, tack och lov!

    Skönt att höra att du mår bättre, men jobbigt med svettningarna. Jag svettades inte så farligt faktiskt, trots att det var maj-juni jag låg inne och det var dö varmt. Men med AC på rummet så var det ju helt okej ändå :-)

    Däremot när jag fick mina mega-doser med iv-kortison (vid avstötningen) så fick jag VÄRLDENS vallningar och blev helt knallröd i ansiktet. Kändes som att man brann.

    Jag gick sammanlagt ner 15 kg under mina 3-4 veckor inlagd. Däremot är ju majoriteten av det vätska och framförallt muskler som man tappar, så tyvärr går man ju ofta upp det igen när man kommer hem och börjar leva normalt och får tillbaka musklerna. Och tyvärr går man ju även upp lite extra också i många fall (med kortisonet).

    Vad äter du för immunsuppressiva?

    Kram Jessie

    SvaraRadera
  2. Jag vet att det en tjej, 25 år och vilket land hon kom ifrån..

    SvaraRadera
  3. Känns det bra för dig att veta?
    Kommer ni fira/tacka varje år för att du fått denna andra chans tack vare henne?

    SvaraRadera
  4. Det känns jättebra, jag hade gärnat vetat mer. Är sån som person till skillnad mot för andra som inte vill veta alls..

    Ang tårtorna där så tycker jag absolut att du ska prova! Det är inte så svårt=) Bara att prova sig fram. Färgar oftast marsipanen men det finns alla möjliga färger att köpa på kakburken.se, likaså färg.

    SvaraRadera