onsdag 25 augusti 2010

Biopsi + svar

Det är inte roligt med biopsi, usch.
när jag komm ner til röngen så gjorde man ultraljud på levern, man kollade in och utlopp, flöden, vätskeansamlingar mm. Det tog ca 40 minuter. Lite ont gjorde det eftersom man var över snittet och tryckte. Fick hålla andan till och från för bätttre bilder. Blev anfådd av andas, hålla andan, andas hålla andan osv.
Sen fick jag lägga mig på vänster sida och det var inte skönt, fick hjälp att rulla över till den sidan. Det spånde och drog rejält i snittet. Sköterskorna tvättade sidan på mig efter att man markerat var man skulle gå in och ta en bit av levern. Man går in mellan 2 revben. Sen bedövade dem mig med lokalbedövning och under tiden det värkade fick jag höra hur det skulle låta när de tog provet. Det är som en litet pistolskott( så uppfattar jag det) Sen var det dax att skjuta av för att få provet.
Fats man gjort det några gånger så tänker man, fan det kommer göra så ont. Blev alldeles svettig. Sen skött dem och det kändes ingeting. Sen stod en av sköterskorna och höll hårt tryck på sidan i 10 minuter innan jag fick lägga mig på höger sida på en ihoprullad handduk. Fast det var skönare att liigga på höger sida än vänster fast man hade en handuk under sig. det spännde inte så mycket i snittet då.
Upp på avdelningen ligga på höger sida 2 timmar och sedan plant rygglägge i ytterliggare 2 timmar.

Läkaren var in hit 21:10 och meddelade om det preliminära provresultatet av biopsin. Det visade en lätt akut avstötning samt gallfödesstopp (eller något liknande).
De öppnade upp galldrenaget precis innan jag åkte ner på biopsin (stängdes i måndags).
De tog nya blodprover på mig under eftermiddagen och de visade att dem var på väg neråt, skönt.
Enligt läkaren att man redan påbörjat behandlingarna som man brukar ta till som att börja om med cortisonet och öppna galldrenaget. Så nu är det bara att hoppas att proverna har sjunkit mer imorgon.
Skönt att det inte var något mer än det de misstänkte.

God natt på er.
T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar