måndag 12 juli 2010

6 veckor och blodprov

Då har det gått 6 veckor (på listan), tiden bara rinner iväg.
Idag var jag iväg och tog blodprov inför mitt sköterskebesök nästa vecka på Huddinge sjukhus.
Jag är svårstucken i vanliga fall men idag var nog (nästan) rekordet. Man förökte hitta kärl i armvecken men det hittades inget, ibland fungerar det jättebra. Vid högra handleden har jag ett kärl som syns så det stack man i utan resultat, kärlet rullade undan. Sen valde man att prova på handen och lyckades få ut några droppar och sen sa kärlet att nu får du inget mer. Han som försökte gick och hämtade en kollega istället som fick prova.
Hon stack mig i underarmen och lyckades faktiskt få ut till ett helt rör och sen var det stop igen. Hon letade efter nya ställen att sticka på men sa att vi gör som vi gör med barnen istället och sticker i fingret. Hon hämtade 3 mindre rör att fylla.
Stack mig i högra ringfingret och lyckades fylla ett rör genom att pressa ut det ur fingret och sen var som om fingret inte ville ge mera. Stack mig i långfingret och fick ut till nästan ett rör och valde sedan att ta från ett finger på vänstra handen istället. Det fingret ville ge lite mera blod och till slut så lyckades hon få ihop så att det räckte till mina prover.
Så det blev 6 stick varav 3 i fingrarna.
Det måste kännas jobbigt för dem som sticker att inte lyckats. Jag bryr mig inte så mycket eftersom jag är van att det kan bli många stick, rekordet är 8 än så länge.

2 kommentarer:

  1. Usch din stackare, hoppas du inte blir så länge på transplantationsavdelningen sen, där tar dom ju varje morgon!=/ Roligt att följa din blogg!

    SvaraRadera
  2. Fast då har man cvk så då är det inte så jobbigt! :-) Kram på dig vännen! PS. Mina levervärden var kanonbra i dag! /Malin

    SvaraRadera