söndag 23 maj 2010

Första gången man inte ska gå ner i vikt.

Var hos dietisten i fredags och det gick väl rätt så bra. Jag vet ju att jag inte är den nyttigaste personen och borde äta bättre. Det fick jag veta att jag måste äta nyttigt efter en transplanation då det finns en ökad risk att gå upp i vikt. Eftersom jag väger för mycket redan nu trodde jag att det är bra om jag går ner i vikt, men så är det inte. Förvånad blev man när hon sa att du får max gå ner 1 kg i månaden om du hamnar på listan. Om man går ner mer är det risk för att det är muskler man tappar och inte fett. Musklerna vill dem att man ska behålla.
Så nu är det bara att se till att man inte går upp eller går ner ivikt och äta nyttigt. Om jag lyckas hålla mig till den nyttiga maten bara kommer jag nog tappa lite i vikt. Svårt kommer det att bli då jag är trött oftast tar till något onyttigt att äta. Har köpt hem massor av frukt nu att äta istället.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag vill tipsa dig om en annan blogg, på blogg.se. jessie 24 årig 2-barnsmamma, levertransplanterad. Kanske det kan vara ett stöd för dig att vara i kontakt med någon som som har gjort den resan som du nu skall göra.

    SvaraRadera