onsdag 26 maj 2010

Denna veckan som hunnit gå

Har idag gjort gastroskopi, skulle ha gjort den i måndags men det var tydligen fel datum. Jag var fastande och åkte in till huddinge komunalt för att göra gastroskopin kl 14:00. Hade varit fastande sen 6:30 på morgonen. När man väl var där i kassan och anmälde mig så fick jag svaret att det är inte förrens på onsdag du ska vara här. Jag visade min lapp för dem att det var idag men tyvärr det var felskrivet. Så det var bara att åka hem igen.
Så idag var jag där igen och gjorde denna hemska gastroskopi där dem tittade i strupen och magsäken samt tjocktarmen och allt såg bra ut.Jag hatar verkligen denna undersökning usch. Man får lite bedövningssprej i munnen som man sedan sväljer, den är inte så hemsk. Smakar banan. Det är när dem väl trycker in denna slang i munnen och ner i strupen som man bara vill kräkas. Det är så obehagligt.
Nu är det gjort iallafall.
Träffade kirurgen efter gastroskopin och han presenterade sig och sedan sa han har ni några frågor. Där satt vi och var lite smått tomma i huvudet (min man var med). Vi trodde att han skulle berätta förfarandet av en transplantation och att vi skulle ställa frågor efter. Det gick bra ändå.
Vi frågade om det var något speciellt man måste tänka på när man hamnat på listan.
Det han svarade var att det får ni reda på imorgon när ni träffar kordinatorn. Och kordinatorn träffar man efter att man fått reda på att man hamnat på listan. Jag sa det till min man att på honom lätt det som att det redan var klart att jag kommer med, men det kan ju vara hans uppfattning om ärendet. Det behöver inte betyda att det är så. Vi får helt enkelt se imorgon.
Imorgon är det dagen jag får reda på hur det blir, är jätte nervös. Har som en stor klump i magen som gör lite ont. Hoppas på att kunna somna nu ikväll och inte ligga och tänka för mycket. Ska innan jag får reda på hur det blir jobba 2 timmar och sedan träffa överläkare och efter lunchen så är det dax för beskedet.
Jag hoppas att jag har kraft att skriva om det imorgon annars får det bli i helgen.

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag har läst din blogg ett tag och följer hur det går. Tänkte på dig i måndags när du skulle gjort gastroskopin, men det blev ju inte förrän i går! Verkligen klantigt att ge dig fel tid! Det är ju tillräckligt jobbigt ändå. Själv har jag gjort gastroskopi och ERCP. Fy och usch, blir illamående bara jag läser om det. Man undrar om dom inte kunde bli lite skickligare på att spreja och ge avslappnande? Mina ögon var alldeles blodsprängda efter ercp´n. Jag hade ju varit som i kramp nästan hela tiden. För ett år sen trodde jag att jag skulle vara där du är nu. Men PSC är verkligen en konstig sjukdom. Jag har haft UC i 20 år nu och PSC i ca 10 år. Men utvecklingen går långsamt och det borde jag ju vara tacksam för. Ändå har jag deppat ganska mycket. Men nu mår jag riktigt bra i kroppen och försöker säga till mig själv att ta vara på det och vara nöjd! Men det vi alla troligtvis har gemensamt är väl att leva i ovisshet, antingen det går fort eller långsamt. Tack för att du delar med dig! Jag tror att du är i goda händer som verkligen kommer göra sitt bästa för dig!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tänkte på mig.
    Vad glad jag blir att du följer min blogg och att du uppskattar den. För mig har det gått väldigt fort den sista tiden i sjukdomen men utan att jag märkt av det. Har aldrig varit gul eller fått cholangit attacker med feber, frosa och ont. Så det hela blev en chock när läkaren tog upp det, men hon gjorde det väldigt bra. Har visserligen varit och är trött och har ont 2-3 ggr i veckan.
    Man har vetat om att transplantation kan bli av men inte när. Hade önskat att det skulle dröja några år till så att barnen hade hunnit blivit större. Eftersom jag ändå mått så pass bra så hade man skjutit transplantation långt fram i huvudet.
    Tack igen
    T

    SvaraRadera