måndag 10 oktober 2011

Uppdatering om vad som hänt den senaste tiden

Det var ju ett tag sedan jag skrev i bloggen så jag tänkte att jag kanske skulle skriva lite om vad som hänt.

Jag har ju varit jätte förkyld i flera veckor, är fortfarande lite förkyld. Så nu är jag inne på min 5:e vecka.
Hostan har försvunnit och bara det är en jätte lättnad.

För 2 veckor sedan bokade jag läkar besök för min hosta på vårdcentralen så att jag skulle kunna få hostmedicin som hjälper på nätterna.
Jag kom aldrig dit. Jag fick så fruktansvärt ont i min mage någon timme innan jag skulle dit, men jag härdade ut och tänkte att det är säkert lite gaser i magen som bråkar med mig.
Min svärfar skulle köra mig till vårdcentralen men på vägen dit så tyckte han att jag borde nog åka in med min onda mage, det blev bara värre och värre. Det var som om man vred om hela magen på mig, jag trodde nästan att jag skulle dö. Jag kunde inte sitta ordentligt i bilen heller.
Jag ringde transplantationsmott. på vägen in och de ville att jag skulle ta mig till Huddinge sjukhus akut. Men jag klarade inte av det utan det fick bli Solna som är närmare för mig.
Där tog det rätt lång tid innan man fick hjälp. Min man kom dit oxå. Fick komma in efter ett tag men där dröjde det innan man fick prata med läkare. Både svärfar och min man bad om snabbare hjälp eftersom jag hade sådan hemska smärtor, jag kunde inte ligga ner eller sitta. Jag visste inte vad jag skulle göra. Andra sköterskor började säga till att man borde nog skynda på läkaren. Efter ett bra tag fick jag smärtstillande som tog bort topparna, man tog blodprover beställde CT och jag blev inlagd. Jag levde på morfin 1-2 gånger i timmen för att hålla smärtorna någurlunda borta.
Tog sista dosen kl 6 på morgonen dagen efter. Det hade lugnat ner sig men det gjorde forfarande ont.
Fick inte äta eller dricka.
Åkte till Huddinge sjukhus i sjuktransport och låg där i 1 dygn och fick sedan åka hem.
Man vet inte riktigt vad det var som hände.

Var på läkarbesök i torsdags och där fick jag svar på magnetkamera undersökningen(gjorde för några veckor sedan) och blodproverna och det såg bra ut, så uppfattade både jag och min man det.

Idag ringde en sjuksköterska mig på jobbet som hade en remiss på ercp och man ville boka in mig så snart som möjligt.
Så på fredag ska jag in på inskrivningssamtal samt träffa narkos läkare och på måndag ska de in i levern. Vet ej när under dagen. men de skickar tiden med posten.
Så man måste ha hittat något på ct eller magnetkameran. Ska fråga mer på fredag när jag träffar läkaren för inskrivningsamtalet, sköterskan jag pratade med visste inte så mycket.

Men jag mår rätt bra tycker jag, lite trött av mig men det är ju som vanligt nu för tiden.
Jag jobbar på som vanligt.
Vad ska man annars göra?

Många varma kramar
T

1 kommentar:

  1. Ja vad ska man annars göra? Ska bli intressant att höra vad läkaren har att säga. Det är inte OK att få en tid för en ERCP och inte få reda på anledningen! Man går ju bara och funderar då!
    Jag hoppas att de kan fixa vad det nu är som behöver fixas enkelt och smärtfritt! <3

    Kram

    SvaraRadera