torsdag 27 oktober 2011

Ligger inne på sjukhus

Ercp:n förra måndagen gick jätte bra och jag fick komma hem samma dag (kväll). Har mått jätte bra efteråt till tisdags kväll (denna veckan).
Var iväg och dansade line-dance på kvällen som jag brukar göra på tisdagar, så jäkla kul. När jag kom hem hade jag lie ont i på högra sidan (levern) så jag tog en alvedon och gick och duschade. Lade mig i sängen och tittade på House. När det var slut så började jag först rysa i i hela kroppen och efter en stund frös jag. Sen kom feber frossan och jag skakade något fruktansvärt, kunde inte ta i något.
Kontaktade transplantationsavd. och fick prata med läkaren direkt. Skulle jag bli värre under natten skulle jag ringa igen men eftersom jag skulle lämna prover dagen efter så tyckte han att jag skulle göra det.

Jag klarade natten med endast 38 graders feber. Svettades ur febern på morgonen men mådde inte så bra.
Bad min svärfar om hjälp att lämna barnen samt köra mig så att jag kunde lämna proverna.

Tyvärr gick det inte så bra att lämna prover, sköterskan fick ut till två rör och sen skulle hon prova att sticka om och då blev jag så illamående. Jag fick gå till ett annat rum och lägga mig ner samt få värme dyna på handen för kärlens skull. Syrran skulle komma tillbaka om en stund och prova sticka igen.
När hon kom tillbaka hade jag börjat frysa och må mer illa, hon provade att sticka utan resultat och mitt i det blev jag så hemskt skakig och illamående. Bad om något att kuna kräkas i ifall att.
Fick sopkorgen (det var vad hon hittade) och sen kräktes jag fast jag inget ätit sen middagen kvällen innan.
På något sätt lyckades jag ringa transplantationsmott. och berätta vad som hänt samt hur jag mår och lämna luren till sköterskan så fick de prata.
Det bestämdes att jag skulle åka in med ambulans.
Under väntan på bilen kom det in en läkare och sjuksköterska från vårdcentralen och tog hand om mig samt satte nål.
Åkte in och fick hjälp på en gång på akuten, de tog blodprover och blododlingar samt skickade mig på lungröntgen. Min underara man kom till akuten och höll mig sällskap.
Fick komma transplantationsavd rätt så fort.
Där blev man som vanligt väl bemött, det är som ett andra hem just nu.

Idag har jag gjort Ultraljuds undersökning som såg bra ut, men proverna som man tog i morse vissade att jag har en bakteriell infektion.
Man började ge mig antibiotika igår och jag får det 3 gånger/dygn. Är feberfri nu och det är jätteskönt.
Så nu ska de fixa hemsjukvård åt mig eftersom man vill ge mig antibiotika intravinöst i 10-12 dagar.
Man misstänker att det kommer från gallvägarna men man vet inte riktigt.
De senaste gångerna har man gett intravinöst i några dagar och sedan har jag fått ta tabletter men inte denna gång då blir det en ordentlig kur.
Så jag hoppas att jag får komma hem innan helgen.

Kram på er.

6 kommentarer:

  1. Usch då vilken pärs hoppas på bättring bumms !!
    skickar massor av energi till dig <3 Delicia

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Delicia. Det ser ut som att jag får hemsjukvård från imorgon. Bara man löser allt kring antibiotikan. De hade skrivit ut recept på den och jag gick för att hämta den mem det skulle kosta mig 7500:- . Jag hämtade inte ut den som du kanske förstår. Så. jag hoppas att man löser det idag.
    Kram
    T

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Oj vad du får kämpa hela tiden! Hoppas de löser kostnaden med antibiotikan så att du får vara med familjen!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Hoppas du blir bättre. Ser att du oxå läser Kickis blogg, "Kicki Lever" undrar om du har hört något från henne.
    Jag har följt hennes blogg länge och är nu så orolig för att något har hänt??
    Var det inte en liknande undersökning som din hon skulle göra den 4 oktober, som var hennes sista inlägg. Sedan dess har hon inte skrivit något.

    Ha det så bra som du kan
    Anki vars man fick en lever 23 aug 2010

    SvaraRadera
  5. Fortsätt kämpa du klara detta! Du har gett mig mkt styrka inför min levertransplantation, så jag skickar all lycka till dig. En som följt dig länge.

    SvaraRadera
  6. Tack Tom.
    Hoppas att din väntan inte blir allt för lång och allt kommer att gå bra.
    Kram
    T

    SvaraRadera