måndag 28 februari 2011

Ambulans igen

Igår var det dax igen för lilla hjärtat att klappa på i 230 slag i minuten. Det hela satte igång när jag lagt mig för att sova 21:30.
Har haft lite små klappningar sen förra resan in som bara har hållt på i några sekunder. Igår började jag få lite lätt panik när det gått 5 minuter och det inte slutat. Ringde 112 efter 20 minuter och de skickade en bil.
När ambulansen hade anlänt bad min man att de skulle ta EKG på mig innan jag vadrade ut till bilen. Så denna gången fångade man mina klappningar.
Man kunde inte mäta blodtrycket eftersom pulsen låg på 230 (slog för fort).
De skickade ekg:t till sjukan och de ringde upp. Fick prova att hålla för näsan och säga pepparkaka några gånger så att det bildadesett tryck i huvudet när man sa det. Det kan tydligen bli bra då, men det funkade inte. Sedan så fick jag gapa och sträcka ut tungan och de stack ner bakänden på en sked i halsen för att få fram kräkreflexen (inte för att jag skulle kräkas). Efter det lugnade hjärtat ner sig. konstigt att sådana saker kan rätta till det.
Åkte sedan in till akuten där man tog ekg igen och en läkare tittade på ekg:t man tog hemma.
Läkaren skulle skriva en remiss för ytterliggare undersökningar. Man tror att det kan vara en nerv i hjärtat som orsakar dessa klappningar.
Nämde att de skulle skickat en remiss förra gången jag var inne för att få ha ekg hemma under ett dygn men inget hört ännu. Det var visserligen på ett annat sjukhus den gången(huddingen) Nu fick jag åka till Danderyd.

Men idag ringde det en läkare från Danderyd och talade om att man fått en remiss från akuten ang mina klappningar. De skulle skicka den vidare till Huddinge där de både utreder och behandlar/åtgärdar sådana "problem".

Jag trodde i fredags att nu är det slut på klappningar eftersom det gått en vecka utan men så natten till lördagen hade jag 2 korta klappningar och sedan denna igår.
Men nu hoppas jag att det ska bli åtgärdat snart så att jag slipper detta.
ÄR VERKLIGEN SJUKT JOBBIGT.

Var hemma igen vid 3 på natten, skönt att få sova i sin egen säng.

Imorgon är det dax för vanliga läk.besök på transplantations avd.

Kram
T

1 kommentar:

  1. Men gumman vad obehagligt men vad bra att de lyckades fånga klappningarna den här gången! Jag vill att du ska må bra och ha det lungt och skönt, det förtjänar du efter transplantationen!
    Stor Kram!
    /Malin

    SvaraRadera